Gepersonaliseerde updates ontvangen?
Ruimte om te ondernemen

Een paddock langs de Lek

Cor Hospes
15.4.2021

Een gemeentelijk monument aan de Lekdijk. Ooit stonden in de stallen koeien te loeien. Vandaag staan er klassieke sportwagens te brommen. Op bezoek bij Ernest Knoors van Classic & Race Car Service.

In de oude koeienstal sleutelt Ernest Knoors met twee andere specialisten aan een BMW 3.0 CSL, een sportauto uit 1973. Als ze daarmee klaar zijn, vertelt hij, wacht een AC Ace uit 1959 waarvan ze eerder het plaatwerk hebben gedaan. “Van die auto zijn er maar 800 gemaakt. Het model is de basis van de AC Cobra, een van de meest legendarische sportwagens ooit.”

Rijdende kunstwerkjes

Race auto’s en sportwagens, daarin is hij met zijn bedrijf Classic & Race Car Service (CRCS)vooral geïnteresseerd. Verderop in de stal staan nog een paar klassiekers. Een Porsche, Ferrari en Jaguar, modellen uit de jaren zestig en zeventig die in kleine aantallenzijn geproduceerd. Vaak nog met de originele motor en versnellingsbak. “Dan behouden ze hun waarde als je erin je geld investeert.” Met elke auto is hij gemiddeld zo’n twee jaar bezig, “om ze tot in perfectie en in originele staat te restaureren.” Dan zijn ze zo fraai opgeknapt, dat de eigenaar er alleen op zonnige dagen een ritje mee maakt. “Ze zijn meestal van mensen die helemaal gek van dat model zijn, en er als een soort rijdend kunstwerk heel goed voor zorgen.”

Meer verhalen lezen?

Buitenstate inspireert je graag over het buitenleven. Vul je naam en e-mailadres in.

Bedankt voor je aanmelding! Je blijft vanaf nu op de hoogte van exclusieve en gepersonaliseerde Buitenstate updates!
Oeps! Er ging wat mis bij het versturen van het formulier.
Bedankt voor je aanmelding! Je blijft vanaf nu op de hoogte van exclusieve en gepersonaliseerde Buitenstate updates!
Oeps! Er ging wat mis bij het versturen van het formulier.
Bedankt voor je aanmelding! Je blijft vanaf nu op de hoogte van exclusieve en gepersonaliseerde Buitenstate updates!
Oeps! Er ging wat mis bij het versturen van het formulier.
Bedankt voor je aanmelding! Je blijft vanaf nu op de hoogte van exclusieve en gepersonaliseerde Buitenstate updates!
Oeps! Er ging wat mis bij het versturen van het formulier.
Bedankt voor je aanmelding! Je blijft vanaf nu op de hoogte van exclusieve en gepersonaliseerde Buitenstate updates!
Oeps! Er ging wat mis bij het versturen van het formulier.
Bedankt voor je aanmelding! Je blijft vanaf nu op de hoogte van exclusieve en gepersonaliseerde Buitenstate updates!
Oeps! Er ging wat mis bij het versturen van het formulier.
Bedankt voor je aanmelding! Je blijft vanaf nu op de hoogte van exclusieve en gepersonaliseerde Buitenstate updates!
Oeps! Er ging wat mis bij het versturen van het formulier.

Gerelateerde artikelen

Ruimte om te ondernemen
Dit voelt niet als werk, maar als liefhebberij
Ruimte om te ondernemen
Een paddock langs de Lek

Gerelateerde artikelen

Ruimte om te ondernemen
Dit voelt niet als werk, maar als liefhebberij
Ruimte om te ondernemen
Een paddock langs de Lek
Ruimte om te ondernemen

Een paddock langs de Lek

15.4.21
|
Cor Hospes

Een gemeentelijk monument aan de Lekdijk. Ooit stonden in de stallen koeien te loeien. Vandaag staan er klassieke sportwagens te brommen. Op bezoek bij Ernest Knoors van Classic & Race Car Service.

In de oude koeienstal sleutelt Ernest Knoors met twee andere specialisten aan een BMW 3.0 CSL, een sportauto uit 1973. Als ze daarmee klaar zijn, vertelt hij, wacht een AC Ace uit 1959 waarvan ze eerder het plaatwerk hebben gedaan. “Van die auto zijn er maar 800 gemaakt. Het model is de basis van de AC Cobra, een van de meest legendarische sportwagens ooit.”

Rijdende kunstwerkjes

Race auto’s en sportwagens, daarin is hij met zijn bedrijf Classic & Race Car Service (CRCS)vooral geïnteresseerd. Verderop in de stal staan nog een paar klassiekers. Een Porsche, Ferrari en Jaguar, modellen uit de jaren zestig en zeventig die in kleine aantallenzijn geproduceerd. Vaak nog met de originele motor en versnellingsbak. “Dan behouden ze hun waarde als je erin je geld investeert.” Met elke auto is hij gemiddeld zo’n twee jaar bezig, “om ze tot in perfectie en in originele staat te restaureren.” Dan zijn ze zo fraai opgeknapt, dat de eigenaar er alleen op zonnige dagen een ritje mee maakt. “Ze zijn meestal van mensen die helemaal gek van dat model zijn, en er als een soort rijdend kunstwerk heel goed voor zorgen.”

Meer inspiratie?

Buitenstate deelt met liefde verhalen over het buitenleven. Laat je gegevens achter.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gerelateerde artikelen

Ruimte om te ondernemen
Dit voelt niet als werk, maar als liefhebberij
Ruimte om te ondernemen
Een paddock langs de Lek

Gemeentelijk monument aan de Lekdijk

CRCS zat eerst in een hal nabij Schiphol. Maar oldtimers in een moderne bedrijfs hal, nee. Ernest: “Klassieke auto’s komen beter tot hun recht in een pand met een klassieke uitstraling.” Zijn oog viel op een joekel van een boerderij uit 1906,vlak achter de Lekdijk in IJsselstein. Op het kruispunt van de A2 en A12, vlak naast de afrit. Landelijk gelegen op ruim 10.000 vierkante meter. Een gemeentelijk monument. De buitenkant van de boerderij is echt prachtig. Rode baksteen, wit rode luiken, glas-in-lood ramen, prachtige gele metseldetails inde gevels. En wat te denken van die enorme beukenboom in de voortuin. “Die hoort bij het monument.”

De authentieke voorkant van de boerderij
De authentieke voorkant van de boerderij

Kippen en kaas

Aan het brede L-vormige woonhuis zitten nog twee gebouwen. Een kaasmakerij en hooitas. Met daar weer achter twee langgerekte stallen van elk 325 meter. Ook hier fraai metselwerk en originele ramen. Verder op het erf een forse opslagschuur, bakhuis, werktuigberging, ligboxenstal -die ging tegen de vlakte, want geen monumentale waarde- en open houten kapschuur waar ooit 40 koeienstonden te grazen. Nu huppelen er kippen over het erf, en die hebben het - getuige hun gekakel - flink naar de zin. Ernest: “Het enige probleem is dat er af en toe een vos rondloopt. Maar dat lossen ze zelf goed op, merk ik.”

Brug in de hooitas

Met de boerderij moest flink wat gebeuren. Er was wat je noemt ‘achterstalligonderhoud’. Ernest: “Als eerste hebben we het enorme pannendak gelift, van het woonhuis en de aangrenzende stallen. Om dat met een isolerende laag wind- en waterdicht te maken en goed te isoleren. Daarna hebben we het dak weer pannetje voorpannetje teruggelegd.” Toen was de binnenkant van de stallen aan de beurt. Elektra, nieuwe betonvloeren, ramen in de daken, de houten zoldering eruit voor meer licht en ruimte, en tien procent van de houten balken moest hij vervangen. Want ja, in een zo’n eeuwenoude veestal krijg je vanzelf vocht in het hout. Hij plaatste een brug in de hoge voormalige hooitas en daarmee was zijn ‘garage’ grotendeels klaar.

Ernest is nog aan het klussen in een andere stal op het erf. “Die willen we gebruiken voor het stallen van classic sportauto's.” Ook de houten kapschuur krijgt nog een verfje. De grootste verbouwuitdaging? “Dit gebouw is heel groot. Je loopt al gauw tegen de grote oppervlakte en hoeveelheid materiaal aan. Je praat overeen dakvlak van meer dan 400 vierkante meter voor een stal. Dat moet je stukje bij beetje doen. En we hebben geen haast hè. Dit is echt een meerjarenproject.”

De verbouwde stal
De verbouwde stal

Juiste mensen

De Buitenstate makelaar Harold van Rooij was heel behulpzaam, vertelt Ernest. Hij opende de weg om met de gemeente te spreken over een herbestemming van de boerderij. ‘Dit willen we ermee doen, past dat bij jullie visie. Zo ja, dan willen we graag kopen’. Ernest: “Ik kom uit Scheveningen en kende hier niemand. Harold wist binnen de gemeente precies bij wie hij moest zijn. Ze wilden daar vooral graag dat we de boerderij als monument bleven onderhouden.”

Austin Healey 3000 

Overeen tijdje is het woonhuis klaar. Ernest ziet zichzelf al zitten, vlak achter de Lekdijk. ‘s Weekends en tijdens vakanties. Achter het huis stroomt de Kromme IJssel en daarop peddel of vaar je zo het oude centrum van IJsselstein binnen. Want ja, de omgeving is toch wel een bonus. In de schuur staat zijn Austin Healey3000 uit 1968 alvast warm te draaien. Ernest: “Daar rijd ik het meest in. Het is het laatste type Austin Healey dat door het merk gebouwd is. Nog helemaal in originele staat. Nooit gerestaureerd, niks mee gebeurd. Het is heerlijk daarin straks te toeren over de dijk. Vlak voor zonsondergang, of vlak na zonopkomst, dan heb je die hele weg en het uitzicht voor je alleen.”

Ernest Knoors
Ernest Knoors

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ernest is niet zomaar een auto knutselende hobbyist, maar een hotshot in de autosport. Hij werkte als motoringenieur voor BMW en werd in 2005 Motoristi della Ferrariwaar hij zeven jaar onderdeel was van Formule 1-team. Nadien was hij teambaas van MTEK, het BMW-team dat uitkwam in de FIA World Endurance. Een competitie die bestaat uit negen wedstrijden die minimaal vier uur duren, waaronder de 24uur van Le Mans. BMW trok zich in 2019 uit die racewedstrijd terug. Ernest richt zich nu op onderhoud van raceauto’s en klassieke sport auto's. Ook is hij samen met zijn vrouw Suzette eigenaar van Windtown, een bedrijf met twee watersporthotels in Brazilië en Zuid-Afrika.

Buitenstates te koop

Excellent
Baexem
€ 295.000 k.k.
Beschikbaar
Excellent
Egchel
€ 949.000 k.k.
Beschikbaar
Excellent
Beugen
€ 945.000 k.k.
Beschikbaar
Excellent
Maashees
€ 199.000 k.k.
 k.k.
Ruimte om te ondernemen

Een paddock langs de Lek

Ruimte om te ondernemen

Dit voelt niet als werk, maar als liefhebberij

Gerelateerde artikelen